Monella on mielessä oman verkkokurssin suunnittelu ja verkkokurssin tekeminen. Sisältö olisi vaikka kuinka, mutta sen rajaaminen ja paketoiminen tuntuu monesta haastavalta. Sitten kun sisällön saa rajattua ja kasaan, pitää vielä tehdä monia valintoja liittyen tekniseen toteutukseen. Siksi verkkokurssin tekeminen voi joko jäädä kesken tai kaatua alkuajatukseen. Lue alta vinkit siihen, miten pääset alkuun oman verkkokurssin tekemisessä.

Verkkokurssin suunnittelu

Verkkokurssin suunnittelu lähtee usein liikkeelle jostakin omasta tiedosta, joka itsellä jo on ja jota haluaisi opettaa tai jakaa muillekin. Tämä onkin looginen tapa lähteä ajatusta pilkkomaan. Jos tietoa on kertynyt vuosien tai vuosikymmenten ajalta, rajaus voi tuottaa haasteita: usein lähdetään kaatamaan kaikkea yhteen kurssiin, vaikka siihen ei ole tarvetta. 

Vaihe 1: Rajaamisen ensimmäinen askel onkin asiakkaan tunteminen: asiakkaan lähtökohta, johon voi rakentaa päälle sopivasti lisätietoa. Lue täältä artikkelini unelma-asiaakkasta.

Vaihe 2: Kun asiakas on määritelty ja päätetty, kuinka tälle puhutaan ja mitä tietoa hän tarvitsee, voi edetä suunnittelemaan verkkokurssin sisältöä. Helpoin rakenne on päättää 3-4 keskeistä asiaa, jotka haluat asiakkaalle opettaa. Kun valitset näitä, pidä mielessä, missä vaiheessa asiakkaasi on ja mitkä ovat hänelle loogisimmat seuraavat asiat. 

Huom! Kaikki muut ideat voi kirjata ylös myöhempää käyttöä varten. Ihannetilanteessa voit kirjata aiheita ikäänkuin portaittain, jatkossa voit kuljettaa asiakasta aina uudelle askelmalle yhä korkeammalle ja saada siten lisämyyntiä.

Vaihe 3: Kun olet valinnut opettamasi 3-4 aihepiiriä, lisää jokaisen 1-3 asiaa, jotka näihin sisältyvät. Kun olet nämä päättänyt, tarkasta, ettei sisältöä ole liikaa ja ta-daa, verkkokurssisi runko on valmis! 

Vaihe 4: Tässä vaiheessa suosittelen lämpimästi, että kysyt potentiaalisilta asiakkailtasi, olisiko tällaiseen verkkokurssiin kysyntää. Voit laittaa viestin johonkin someryhmään, kysyä someseuraajiltasi (jos he ovat unelma-asiakkaitasi) tai tehdä kyselyn asiasta käyttäen jotain sähköistä työkalua. JOS tuntuu, ettei kurssille sellaisenaan ole kysyntää, voi olla, että olet saanut arvokkaita vinkkejä esim sisällön muuttamiseen tai asiakkaan rajaamiseen, joten voit toistaa vaiheita tarvittaessa.

Vaihe 5: Seuraava askel suunnitelmassa on päättää, miten materiaalin esität asiakkaalle. Onko sinulle luontaisempaa käyttää kirjoitettua tekstiä vai videota? Vai onko kameran edessä oleminen haastavaa ja mieluummin käyttäisit ainoastaan ääntä  tekemällä nauhoitteita? Vai koostuuko kurssisi livesessioista? Vai onko kurssisi jokin yhdistelmä näistä?

Nämä päätökset auttavat sinua eteenpäin, seuraavana vuorossa on verkkokurssin tekeminen.

Verkkokurssin tekeminen

Nyt pääset työntämään kädet niin sanotusti saveen ja itse tekemiseen. Tässäkin on hyvä olle kunnollinen suunnitelma ja sinullahan onkin jo hyvä runko tähän!

Vaihe 1. Palaa siis jo tekemääsi runkoon. VAROITUKSEN SANA: tässä vaiheessa helposti lähtee mopo vähän käsistä ja sisältö alkaa paisumaan ja paisumaan, joten pidä koko ajan kirkkaana mielessä asiakas, tämän askelma ja mitä hänelle opetat. 

Vaihe 2. Suunnittele tarkemmin, miten toteutat materiaalit: video, ääni, kirjoitettu teksti, työkirja, hybridi tai jotain muuta?

Vaihe 3. Kirjaa sisällöt tarkemmin. Tässä voit käyttää ranskalaisia viivoja, miellekarttaa tai kirjoittaa sanasta sanaan. 

Vinkki! Tässä vaiheessa sinulla on jo paljon tietoa verkkokurssistasi. Suosittelen lämpimästi, että laitat kurssin tässä vaiheessa myyntiin, alkamaan jonkin ajan kuluttua ja siirryt seuraavaan vaiheeseen vasta, kun myyntiä on tullut. Tämä voi kuulostaa hassulta, mutta näin omat voimavarasi riittävät paremmin ja varmistat, että kurssilla on kysyntää!

Vaihe 4. Toteuta! 

Vinkki! Jos kirjoitat koko puheen ylös ja käytät videota tai ääntä, kiinnitä nauhoituksessa huomiota, ettei ääni kuulostaisi  kuitenkaan luetulta. 

Toinen vinkki! Videota tehdessä muista myös katsekontakti kameraan (erityisesti jos käytät puhelimen etukameraa), ainakin videon alussa ja lopussa. 

Vaihe 5. Valitse viimeistään verkkokurssin levittämistapa. Käytätkö valmista verkkokurssialustaa? Lähetätkö kurssin sähköpostiin? Onko kurssisi livesessioita jonkin virtuaalipalvelun välityksellä?

Sisältö on useinmiten helppo osuus verkkokurssin tekemisessä – sen huomaa jo markkinoilla olevien kurssien määrästä. Tekninen toteutus, siihen liittyvät valinnat ja markkinointi on kokemukseni mukaan se haastavin osuus.

Haluaisitko apua oman verkkokurssisi tekniseen toteutukseen? Varaa ilmainen 30 minuutin aika, jossa käymme läpi eri mahdollisuuksia ja voisinko toteuttaa teknisen toteutuksen puolestasi. Laita viestiä minna@mutsiduunissa.fi, whatsapp/viesti/soitto 044 241 8856 tai varaa kalenterista – tämä ei velvoita sinua mihinkään.

Follow by Email
YouTube
YouTube
Instagram