Uutiskirje sähköpostiin suoraan lukijallesi on edelleen yksi kustannustehokkaimmista keinoista tehdä markkinointia, olitpa sitten pienyrittäjä tai bloggaaja. Myös bloggaajana hyödyt uutiskirjeestä vaikket mitään möisikään, koska sen avulla saat lisää liikennettä ja lukijoita sivustollesi. Sähköpostlistallasi olevat ihmiset ovat jo kiinnostuneita siitä, mitä teet, koska ovat lähteneet mukaan viestiesi tilaajaksi. On kuitenkin muutama asia, jotka sinun kannattaa huomioida, jotta saat uutiskirjeestäsi parhaan mahdollisen hyödyn. Jos asia siis kiinnostaa, lue alta vinkit onnistuneeseen sähköpostimarkkinointiin.

Kysyin taannoin muutamassa Facebookin yrittäjäryhmässä, tekevätkö yrittäjät sähköpostimarkkinointia ja jos eivät, miksi ei. Kielteisesti sähköpostimarkkinointiin suhtautuvilla oli selkeästi yksi yhdistävä tekijä – sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeiden lähettäminen selkeästi rinnastettiin mainosviesteihin, joita useimmin suuremmat toimijat lähettävät. Nämä sisältävät usein ”osta, osta” -viestejä ja kyllä, ne ovat minustakin todella ärsyttäviä! Laadukas uutiskirje sähköpostiin on kuitenkin eri asia. Jos siis olet sitä mieltä, että sinuakin ärsyttää turhat sähköpostimainokset, etkä siksi käytä sähköpostia, kannattaa lukea eteenpäin.

5 vinkkiä laadukkaaseen uutiskirjeeseen

  1. Älä spämmää
  2. Tuota laadukasta sisältöä
  3. Käytä sähköpostiohjelmaa
  4. Opettele tuntemaan asiakkaasi
  5. Laadi suunnitelma – ja noudata sitä!

1.Älä spämmää

Koska uutiskirje tai miksi ikinä haluat sitä kutsua, on kuitenkin se, jolla haluat erottua ja hoitaa asiakassuhdetta, haluat tehdä sen hyvin. Siksi sen tulee olla säännöllistä, jotta se toimii, muttei liian usein. Päivittäin ei siis kirjettä kannata lähettää ja ajoittaa lähetys niin, ettei se tavoita asiakasta siinä kiireisimmässä hetkessä. Usein suositellaan, että lähetät kirjeen viikoittain, silloin asiakkaasi sitoutuvat parhaiten ja he ”oppivat” uutiskirjeesi lukijaksi. Kun kokeilet eri lähetysajankohtia, huomaat sähköpostiohjelmasi tilastoista, mikä toimii. Viikoittaisen uutiskirjeen lähettämiseen menee kuukaudessa 2-3 tuntia aikaa, helpommin tähän pääset, kun noudatat muita vinkkejämme.

2. Tuota laadukasta sisältöä

”Osta osta” -myyntiviestit eivät siis toimi, vaan sinun tulee tuottaa lisäarvoa ja auttaa asiakastasi jollain tavalla jokaisessa viestissä. Kun tiedät, miksi asiakas on asiakkaasi tai lukija lukijasi, tästä tulee yllättävän helppoa. Haluatko kokeilla käytännössä, miten tämä toimii? Jos sähköpostimarkkinointi kiinnostaa, liity mukaan postituslistallemme, jossa pääset myös kurkistamaan sähköpostimarkkinoinnin kulisseihin.

3. Käytä sähköpostiohjelmaa

Haluat varmaan erottua niin ammattimaisesti kuin muutenkin eduksesi ja saavuttaa parhaita tuloksia? Sähköpostiohjelma on hyvä ystäväsi tässä asiassa, koska se auttaa sinua monin tavoin. Lue postauksemme sähköpostilistoista, joissa käymme läpi eri vaihtoehtoja. Vaikka käytät sähköpostiohjelmaa, ei sinun kannata kuitenkaan tehdä viestistäsi sädehtivää ja verkkosivun näköistä, vaan säilytä siinä henkilökohtainen ote – näin saat parempia tuloksia. Mikäli aloittelet uutiskirjeen lähettämistä, voit aivan hyvin lähteä liikkeelle ilmaisella sähköpostiohjelmalla – tämä lisää entisestään sähköpostimarkkinoinnin kannattavuutta! Muista kuitenkin toimia alusta saakka huolellisesti – ei sähköpostimarkkinointikaan toimi, jos et siihen lainkaan panosta.

Uutiskirje sähköpostiin

4. Opettele tuntemaan asiakkaasi

On yllättävää, miten moni ei tunne asiakastaan tai lukijaansa. Kun tunnet hänet, on sinun helpompi kirjoittaa niin blogipostauksia kuin uutiskirjeitä. Miten asiakas sitten opitaan tuntemaan? Siihen on hyvin yksinkertaisia tapoja tarjolla ja lähes jokainen bisneksen tekemiseen liittyvä verkkokurssi lähtee liikkeelle asiakkaan määrittelystä. Yksinkertaisimmillaan asiakkaan määrittelyssä käydään läpi tämän ikä, sukupuoli ja mielenkiinnon kohteet, mutta mitä tarkemmin asiakas on määritelty, sen helpompaa sinun kirjoitustyösi on. Erittäin hyviä aiheita uutiskirjeeseen ovat ne, joita sinulta asiakkaat kysyvät. Kysymisen kynnys on kuitenkin usein korkea, joten jos joku kysyy asiasta, useampi varmasti miettii sitä!

5. Laadi suunnitelma – ja noudata sitä!

Kun lähetät uutiskirjeen sähköpostiin kannattaa olla suunnitelmallinen. Laadi siis suunnitelma, johon kirjaat ainakin

  • Milloin uutiskirje lähtee
  • Mitä aihetta uutiskirje milloinkin käsittelee
  • Milloin kirjoitat uutiskirjeet. Kyllä, kirjoittamisen voi tehdä etukäteen ja lähettämisen ajastaa. Näin teet myös paremmin suunnitelmasi mukaista markkinointia ja tarina etenee luontevammin, kun joka kerta ei tarvitse palauttaa mieleen, mitä kirjoitit viime kerralla. Uskon, että hyvällä suunnittelulla ja aikatauluttamisella löydät varmasti pari tuntia kuukaudessa, jolloin voit kirjoitat viestisi valmiiksi.

Uutiskirje sähköpostiin suoraan asiakkaallesi tai sitoutuneelle fanille on helppo tehdä myös hyvin, sen ei tarvitse olla mainos toisensa perään. Laadukkaan uutiskirjeen avulla sitoutat asiakasta ja lukijaa omaan juttusi faniksi ja kasvatat luottamusta – erityisen tärkeää, jos myyt palvelutuotteita tai haaveilet sellaisten myynnistä.

Jos vielä mietit, miksi sinun pitäisi tehdä sähköpostimarkkinointia ja lähettää uutiskirjeitä, katso ”3 syytä” -videomme aiheesta.

Follow by Email
YouTube
YouTube
Instagram