Kirjoititpa sitten blogia tai teitpä työtä yrittäjänä, on kyse myymisestä ja haluat saada lukijan tai asiakaan ostamaan. Miten saada asiakas ostamaan? Haluatpa saada asiakkaan ostamaan kirjoituksesi, jonkin tuotteen tai palvelun, unelma asiakas on pääosassa – kun teet unelma-asiakkaalle, myynti tulee luonnollisena osana, tyrkyttämättä. Kun puhutaan unelma-asiakkaasta tai asiakasavattaresta ja tämän laatimisesta, mitä se käytännössä tarkoittaa? Poimi alta vinkit oman unelma-asiakasavattaresi laatimiseen.

Kuka unelma-asiakkaasi EI ole?

Jos olet toiminut jo jonkin aikaa, sinulla voi olla käsitys siitä, millaisia asiakkaasi ovat. Älä kuitenkaan anna tämän harhauttaa sinua väärään suuntaan ja luulemaan, että unelma-asiakkaallasi on vähän kaikkien asiakkaidesi piirteitä. Jos luot sekoituksen olemassa olevista asiakkaista, ei heistä yksikään täysin samaistu kuvaukseen eikä viestisi siten tavoita häntä. 

Jos taas olet vasta aloittamassa, olet onnekkaassa asemassa, koska voit itse määritellä alusta saakka, kuka unelma-asiakkaasi on, eikä mikään ennakkokäsitys ole sotkemassa sinua! Unelma-asiakkaan kuvauksen luomisessa ei ole kyse siitä, että sinun täytyy tietää, kuka sinulta jo ostaa. Päinvastoin, kun luot unelma-asiakkaasi heti aluksi, on sinun helpompi lähteä liikkeelle etsimään asiakkaitasi.

Vaikka puhutaan unelma-asiakkaasta, ei hän kuitenkaan ole toiveiden tynnyri, joka on epäuskottavan täydellinen. Rikas, kaunis, kaikkeen ehtivä, rohkea, sinuun täysin heti luottava ja palveluitasi haluava olisi upea unelma-asiakas, mutta kuinka moni todellisuudessa voi samaistua tähän ihmiseen? Montaa tällaista ei tietysti tarvitsekaan, mutta sinulla voi mennä paljon aikaa juuri hänen löytämisensä..

Unelma asiakkaasi ei myöskään ole ystäväsi. Vaikka  ystäväsi olisi hyvin samankaltaitainen kuin avattaresi, on jokainen kuitenkin uniikki ja unelma-asiakkaallasi on varmasti piirteitä, jotka erottavat hänet ystävästäsi. Lähde siis rakentamaan kokonaan uusi, kuvitteellinen henkilö.

Näin luot unelma-asiakkaasi avattaren

Kun lähdet luomaan unelma-asiakkaasi avatarta eli hahmoa, lähde liikkeelle perusasioista. Kuka hän on? Millaista työtä hän tekee? Millainen hänen perheensä on? Mistä hän pitää? Käy läpi riittävän tarkasti, kuvaile kuin kirjailija kuvailee kirjan päähenkilöä.

Kun olet kirjannut perusasiat, lähde tarkentamaan tuotteeseesi, blogisi tai palvelusi näkökulmasta asioita, joiden avulla voit auttaa unelma-asiakastasi.

  • Mitä hän ajattelee ja tekee?
  • Mikä on hänen suurin unelmansa?
  • Miltä hänestä tuntuu?
  • Millaiset arvot hänellä on?
  • Mistä hauskoista jutuista hän tykkää?
  • Mikä on hänen suurin pelkonsa?
  • Mikä pitää hänet hereillä öisin?

Unelma-asiakkaan pitää olla riittävän tarkka. Usein haasteena on, että unelma-asiakas luodaan tasolle:

”25-44 vuotias nainen, joka on kiinnostunut hyvinvoinnista”. Jos puhut tällä tasolla, on hyvin harvinaista, että tavoitat sen oikean 25 tai 44 vuotiaan, joka on kiinnostunut juuri sen kaltaisesta hyvinvoinnista, jota sinä tarjoat.

Erityisesti, jos olet luomassa digitaalista bisnestä, vuorovaikutuksesi perustuu ehkä täysin kirjoittamaasi tekstiin. Vuorovaikutus voi siis jäädä vähemmäksi kuin kivijalkaliikkeessä, jossa persoona pääsee korostumaan eri tavalla. Sinun täytyy siis tietää, miten voit puhua asiakkaallesi koskettavalla, henkilökohtaisella tasolla. Silloin toteutuu ehkä se tärkein asia: asiakkaasi tulee voida samaistua siihen, mitä kerrot.

Alla on esimerkki yhdestä unelma-asiakkaasta. Se on hyvin tarkka ja kaikki tuotettu sisältö on hyvin helppoa kirjoittaa, kuin puhuisi Ninnille, eikö? Lukijan on taas helppo samaistua, vaikkei ihan jokainen kohta osuisikaan, koska tarttumapintaa on saatu niin paljon ja pisteitä useita. Siksi onkin tärkeää, että unelma-asiakas on luotu tasolle, jossa voit pitää häntä ystävänä, koska tunnet hänet niin hyvin.

Piditkö? Jaa somessa

Ninni, 39v

Ninni on 39v, naimisissa Pasin kanssa ja heillä on lapset Veeti 14v ja Pinja 11v. Ninni asuu keskikokoisen kaupungin esikaupunkialueella omakotitalossa, jonka pihalla on leikkimökki, jolla kukaan ei enää leiki ja trampoliini, jolla tytär hyppii kaverin kanssa. Pihalla seisoo Volvo ja Toyota, koiraa Ninni kaipaa lenkkikaveria ja lapset rapsutettavaksi, mutta Ninnin miehen allergian vuoksi sitä ei ole hankittu.

Ninnillä on ok palkkainen 8-4 työ, joka ei oikein tarjoa mitään uutta. Työkaverit väsyttää, samat jutut ja valitukset kahvipöydässä, pomo käy aina vaatimassa enemmän ja enemmän vaikka työtä riittäisi siltäänkin.
Ninni itkee joskus iltaisin yksin tai päivällä työpaikan vessassa, miettisin suden hetkellä öisin että ”tässäkö tämä oli”.
Ninni seuraa somessa erilaisia motivointitilejä ja ihanaa, oman näköistä elämää eläviä kuten @muitaihania, mutta pelkää toteuttaa itseään, eikä julkaise omalla sometilillään kuvia kuin lomamatkoilta tai illanvietosta ystävien kanssa.

Miten saada asiakas ostamaan

Isoin haaste Ninnillä on todellisuuden ja halujen välinen ristiriita, elämästä puuttuu ”se jokin”, vaikka kaikki on muiden silmissä täydellistä.
Hän on tyytyväinen perhetilanteeseensa, vaikka kipinää saisi olla parisuhteessa. Tuntuu, ettei mies ymmärrä häntä enää vaan on tyytyväinen tilanteeseen. Eniten Ninni on tyytyväinen kokonaisvaltaiseen, puuduttavaan turvallisuudentunteeseen.

Ninni on valmis panostamaan omaan hyvinvointiin, käy siksi jumpassa ja ostaa kalleimpia kasvorasvoja mihin on varaa. Hän myös sisustaa kotiaan ja panostaa, vaikkei koe sitä tärkeäksi. ninni tykkää kauniista asioista ja siksi haluaa niihin panostaa. Hän käy myös erilaisia self help luentoja ja verkkokursseja, kun etsii ”sitä jotain”. Hän myös panostaa lapsiin ja näillä on kaikki tarvittava (ja vähän yli). Tällä hän toivoo, ettei lapsille muodostu sitä kummaa tyhjyyden tunnetta, joka Ninnin sisällä kalvaa.
Yleisin tunnetila Ninnin arjessa on tavallisuus. Kaikki on hyvin ulkoisesti, lukuunottamatta sitä selittämätöntä, sisällä tuntuvaa tunnetta.
Ninnin arvot ovat hyvinvointi ja turvallisuus. Hän haluaisi sanoa rohkeus, seikkailunhalu ja heittäytyminen, muttei sano.
Ninnin unelma on, että hän löytäisi sen rohkeuden ja uskalluksen löytää ”se jokin”. Muttei tiedä, mistä etsiä.

Entä kun asiakasavatar on valmis – miten saada asiakas ostamaan?

Voit laatia oman unelma-asiakkaasi sellaisessa muodossa kuin haluat. Kirjoittaa tarinan, tehdä mind mapin, johon leikkaat unelma-asiakkaasi kuvan. Tärkeintä on, että tunnet hänet niin hyvin, että voit kirjoittaa, videoida (olipa muoto mikä tahansa) materiaalin siten, että puhut hänelle.

Kun oma asiakasavattaresi on valmis, tuota kaikki sisältö jatkossa hänelle. Kun alat tuottamaan jotakin sisältöä tai lähdet soittamaan myyntipuhelua, älä niinkään mieti miten saada asiakas ostamaan, vaan ota yhteys tähän unelma-asiakkaaseen. Puhu tai kirjoita, kuten puhuisit ja kirjoittaisit hänelle. Näin luot myyntityylin, joka vetoaa, muttei painosta ostamaan.

Unelma-asiakkaan avulla pääset heti näkemään ja tekemään tuloksia. Sinun ei tarvitse kirjoittaa tai myydä vuosikausia etsien sopivia asiakkaita, vaan ihmiset alkavat samaistumaan sinuun juttuusi heti.

Katso myös videomme, miksi asiakas kannattaa määritellä tarkkaan.

Heräsikö ajatuksia? Jätä komentti tai laita viestiä minna@mutsiduunissa.fi

Follow by Email
YouTube
YouTube
Instagram