Ruuhkavuodet

Huijarisyndrooma – viisi vinkkiä sen kanssa elämiseen

Puhutaanko hetki huijarisyndroomasta? Tuosta epämiellyttävästä epäilyksen hetkestä, joka voi päästä valoilleen ja siten lamaannuttaa kaiken tekemisen ja olemisen.  Ajoittainen epävarmuus on normaalia ja kertoo meille, että olemme kykeneviä arvioimaan toimintaamme. Jos tämä tuntuu toistuvalta tai sen kanssa oleminen on hankalaa, lue voisiko kyseessä olla huijarisyndrooma – viisi vinkkiä sen kanssa elämiseen.

Huijarisyndrooma on erityisesti osaavien ja lahjakkaiden ihmisten taakka. Mitä korkeammassa asemassa olet työelämässä tai jos toimit yrittäjänä myyden omaa osaamistasi, voit törmätä tähän useammin kuin henkilö, joka tekee esim. tehdastyötä. Erityisesti, jos olet aloittamassa uutta uraa, voit törmätä huijarisyndroomaan useammin kuin pitkään samaa työtä tehnyt ja siten oman asemansa vakiinnuttanut.

Huijarisyndroomassa mielesi voi alkaa uskotella sinulle asioita. Voi olla, että lähdet ajattelemaan ettet osaa tai pysty johonkin, koska Pirkkopetterin kanssa viime vuonna asia ei onnistunut. Tai viimeksi kun yritit, mielestäsi epäonnistuit. Jos puhut itsellesi toistuvasti negatiiviseen sävyyn, vahvistat itse tätä ajatusta. Jos mitätöit itseäsi ja osaamistasi, siitä tulee todellisuutta myös ajatuksissasi – vaikkei asia niin olekaan.

Kun alat luomaan uutta, oman näköistä uraa tai luomaan yritystoimintaa voi huijarisyndrooma ja negatiivinen puhe itseä kohtaan korostua entisestään. Ajatusvääristymä voi myös pulpahtaa pintaan jonkin pienen asian tai jonkin sanomisen seurauksena aivan yllättäen. Vaikka olisit mennyt määrätietoisesti jotain kohden, voi tekeminen suistua päiviksi ja viikoiksi raiteiltaan sen pienen epäilyksen äänen nostaessa päätään.

Huijarisyndrooma on usein vuosien saatossa opittujen vinoutuneiden ajatusmallien tuotosta. Joku on voinut ala-asteikäiselle sinulle todeta, että olet huono jossakin ja se on jäänyt kaikumaan päässäsi – että olet huono siinä tai monissa asioissa, tai jopa kaikessa. Tämä vääristymä voi nousta pintaan samankaltaisessa tilanteessa yllättäen, vuosia myöhemmin.

Kun tunnistat nämä ajattelumallit ja tartut niihin sen sijaan että hyväksyisit ne epäilemättä, kertoo, että olet jo voiton puolella. Kun vielä ymmärrät, mistä tämä ajattelu juontaa, olet jo todellinen voittaja.
– Havannoi, miten puhut itsellesi ja itsestäsi muille. Älä vähättele tekemisiäsi.
– Katso tekemisiäsi tänään ja tällä viikolla, ja onnittele itseäsi saavutuksistasi!

Huijarisyndrooma – viisi vinkkiä sen kanssa elämiseen

  • Kiinnitä huomiota siihen, mitä osaat ja missä olet taitava. Kysy ihmisiltä mielipiteitä tekemistäsi asioista. Kysy tuttaviltasi, miten he kuvailisivat sinua jollekin tuntemattomalle.
  • Älä vaadi itseltäsi niin paljon. Moni ihminen vaatii itseltään paljon vähemmän ja silti he ovat menestyviä ja ennen kaikkea hyvinvoivia. Vähemmänkin riittää.
  • Puhu asiasta ääneen. Joko terapeutille, ystävälle tai kollegalle. Saatat yllättyä, kuinka moni jakaa ajatuksesi itsensä epäilemisestä.
  • On vain yksi sinä! Joku toinen on taitavampi jossain asiassa, kolmas on kauniimpi tai hoikempi, neljäs nauravampi, puheliaampi, iloisempi, kiitollisempi. Älä siis vertaa itseäsi muihin, koska on vain yksi sinä! Kun kaivat esiin tämän ainutlaatuisuutesi, olet täyttä timanttia!
  • Jokainen tekee virheitä. Virheet ovat normaaleja eikä kukaan välty niiltä – toiset vain joko peittävät ne paremmin tai sivuuttavat ne mitättöminä eivätkä jää niihin vellomaan.

Muista myös, että nämä vinkit eivät ole oikotie onneen ja seuraavana epäilyksen hetkenä sinä et ole epäonnistuja kun et sitä kerralla karistanut, vastassa on vaan ovela vastus!

Huijarisyndrooma on vaikea karistaa

Huijarisyndrooma on hankala kaveri. Se pääsee yllättämään parhaatkin meistä. Hoen itselleni joka päivä olevani hyvä ja osaavani asiani. Niin on sanonut minulle moni muukin. Siitä huolimatta välillä ajatukseni valtaa ”Kuka minä kuvittelen olevani” ja ”Mikä minä olen ketään neuvomaan” -ajatukset. Ei ihan joka päivä eikä aina joka viikko, mutta silloin kun ne valtaavat, voivat ne lamauttaa tekemiseni täysin hetkeksi, päiviksi tai jopa viikoiksi. Tekeminen on silloin todella takkuavaa ja hankalaa eikä silloin oikein mistään tunnu tulevan mitään.

Toinen, miten huomaan huijarisyndrooman esiintymisen ovat rajoitteet, joita tekemisessäni on. Vaikka olisin vakuuttunut, että näin saan homman toimimaan ja olen tässä hyvä, saatan huomata että epäröin jonkin asian tekemistä ja ”julkaise” -napin painamista, koska jokin selittämätön pelko estää minua tekemästä sitä. En aina tiedä itsekään, pelkäänkö enemmän epäonnistumista vai menestystä – jota en ehkä omasta mielestäni ole ansainnut.

Sen sijaan että ajattelet, ettet enää ikinä törmää huijarisyndroomaan onkin tärkeämpää ajatella, miten opit elämään sen kanssa. Joko siten, että mietit, miten kumoat niitä haitallisia ajatuksia tai että mietit, miten käyt sen aiheuttaman suotaipaleen läpi joko kepeämmin, nopeammin tai oppien – tälläkin matkalla voi olla tärkeä merkitys tulevaisuuden kannalta.

Kun opit elämään huijarisyndrooman kanssa, varmistat, että lukijasi, kuulijasi, asiakkaasi saavat jatkossakin timanttista sisältöä, neuvoa ja oppia sinulta. Jos luovutat, kaikki se loistava potentiaali jää saavuttamatta. Joten älä anna huijarisyndroomalle voittoa, vaan anna timanttisi loistaa!

Se, mihin keskityt, kasvaa. Älä siis anna huijarisyndrooman luoda mieltäsi rajoittavia uskomuksia, vaan poista ne! Lue lisää Mieltä rajoittavista uskomuksista.

Vastaa